Zespół napędowy (silnik parowy i kocioł) będzie miał zastosowanie w modelu łodzi z napędem parowym, tzw. steam launch.
Kolejny - po silniku i kotle - problem, to przeniesienie napędu na śrubę. W przypadku napędu parowego jest to dość skomplikowane ponieważ skomplikowane jest zdalne sterowanie obrotami silnika, a zwłaszcza przestawianie kierunku obrotów, wyłączanie i powtórne załączanie.
Rozwiązaniem problemu jest śruba z przestawianymi łopatami, co z kolei jest bardzo skomplikowanym problemem konstrukcyjnym - jeżeli zdecydujemy się na prowadzenie elementów przestawiających wewnątrz wału napędowego i piasty.
Proponowany na zdjęciach sposób jest prosty, stosunkowo łatwy w realizacji i - co najważniejsze - skuteczny.
Uwagi konstrukcyjne:
- Śruba - dwułopatowa, z 0.5 mm blachy mosiężnej. Na łopatach wlutowane są pod dwie rurki mosiężne: jedna, nagwintowana wewnątrz, stanowi obrotowe mocowanie łopaty na szpilce ze szprychy rowerowej, druga (krótka 5 mm, spłaszczona) stanowi prowadzenie dla szpilki ustalającej skok śruby. Łopaty są zalane żywicą i odpowiednio wyprofilowane.
- Prowadnica - odcinek (70 mm) rurki mosiężnej, dopasowanej do średnicy zewnętrznej osłony wału napędowego. Na jednym końcu zamocowane są nagwintowane rurki, w które wkręcamy szpilki (ze szprychy rowerowej) ustalające skok śruby. Na drugim końcu zamocowany jest pierścień ślizgowy współpracujący z widełkami.
- Widełki - stanowią mechanizm przekazujący ruch serwomechanizmu na śrubę poprzez kadłub łodzi. Wahliwe sprzęgło gumowe zapewni przekazanie tego ruchu bez większego oporu i całkowitą wodoszczelność systemu przestawiania śruby.
Proponowane rozwiązanie zapewnia doskonałe sterowanie napędem - łódź może stać z pracującym silnikiem oraz poruszać się do przodu i tyłu z ściśle ustaloną prędkością.
Tego typu sterowanie napędem można zastosować w łodzi z napędem spalinowym lub elektrycznym (zamiast drogich dwukierunkowych regulatorów). W przypadku napędu elektrycznego, ze względu na potrzebę oszczędzania prądu, należy zastosować wyłącznik zasilania - wyłączający zasilanie w neutralnym (stop) położeniu łopat śruby.
Mocowanie mechanizmu zmiany skoku śruby w modelu:
- kadłub od środka
- pod kadłubem
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz