środa, 26 grudnia 2012

LOKOMOBILA - wersja 2


W stosunku do modelu opisywanego wcześniej lokomobila różni się zastosowaniem lubrikatora,  innym systemem przeniesienia napędu na koła i  manometrem.

Zamiast szczegółowego opisu - zdjęcia z krótkimi komentarzami:



 LUBRIKATOR 
- urządzenie zapewniające stały dopływ oleju do cylindra i tym samym smarowanie współpracujących części. W proponowanym wykonaniu jest tylko jeden otwór zakręcany śrubką, przez który wyciągamy ( strzykawką z 1 mm igłą) wodę i napełniamy olejem. Zasada działania: para przepływająca przez lubrikator skrapla się częściowo i woda opadająca na dno pojemniczka wypycha olej, który dostaje się do rurki przez 1 mm otwór i stąd do cylindra. Oczywiście proces ten zachodzi bardzo powoli i jedno napełnienie olejem (około 1,5  cm sześciennego) wystarcza na 2 -3  30 minutowe jazdy lokomobili. Olej - specjalny do maszyn parowych (do nabycia w niektórych sklepach modelarskich) lub, w ostateczności, olej syntetyczny silnikowy albo  olej do maszyn precyzyjnych.




 WSKAŹNIK POZIOMU WODY
- szklana rurka osadzona na teflonowych podkładkach w wytoczonych z mosiądzu gniazdach z doprowadzeniem wody.




 ZESPÓŁ CYLINDER - TŁOK  - ROZRZĄD 
-  wykonanie "tradycyjne" jako oscylacyjny  dwustronnego działania. Cylinder "otulony" jest drewnianymi listewkami, co korzystnie wpływa na utrzymanie właściwej temperatury w cylindrze i zmniejsza skraplanie się pary.





PALNIK SPIRYTUSOWY
-  pudełko z blechy stalowej ocynkowanej złożone w sposób zapewniający 100% szczelność (zagięte rogi). Lutowanie cyną odpada! Można zlutować mosiądzem. Palnik wypełniony jest watą i przykryty siateczką ze stalowego drutu - siatkę można pominąć. Pojemność palnika około 60 ml (starcza na 30 min pracy silnika). Należy zwrócić uwagę na stosowany denaturat: nie powinien być poniżej 95%. Denaturat o mocy 92% nie nagrzał kotła do poziomu wrzenia wody.




 SILNIK - widok z góry




 ZAWIESZENIE PRZEDNIE




 LOKOMOBILA 






 LUBRIKATOR




WODOWSKAZ




ŁĄCZENIE RUREK
Materiał mosiądz. Dokładne zeszlifowanie czoła blaszek zapewnia szczelność bez stosowania dodatkowego uszczelniacza.




OPRZYRZĄDOWANIE
 pojemnik na wodę 500 ml, pojemnik na paliwo 60 ml, strzykawka do obsługi lubrikatora,   olej do maszyn parowych, zapasowa sprężyna napędowa, pudełko (po butelce dobrego wina) do przechowywania powyższego wyposażenie.  Uwaga: pojemnik na wodę posiada w denku otwór (nie widać na zdjęciu) do napełniania wodą.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz